Beräkna ditt lån här!
kr

0 kr kr/månad

PayEx

PayEx är ett svenskt aktiebolag och kreditmarknadsbolag som är auktoriserat av Finansinspektionen. Den huvudsakliga verksamheten består av outsourcing av olika betalningsprocesser. Bolaget har ett brett utbud av olika betal- och finansieringslösningar, såväl för privatpersoner som för företag, inom exempelvis e-handel, vanlig detaljhandel och mobila plattformar. De tjänster som erbjuds är reskontrabevakning, fakturering, kreditupplysningar och inkasso.

Dessutom har man slagit in på IT-spåret; PayEx står för drift av IT-lösningar, handel med betalningsterminaler och tillbehör till dessa samt försäljning och utveckling av mjukvaran som hör till. Företaget upplåter dessutom rättigheter i dataprogram för elektroniska betalningssystem. Bolaget har även en hel del tjänster som riktar sig främst till privatpersoner, så som PayEx konto, mobilappen samt olika lån. Ränta på dessa tjänster sätts individuellt efter att man gjort en bedömning av låntagarens förmåga att betala tillbaka krediten.

Läs mer:

  • Betala på apoteket med PayEx
  • Betala med faktura eller delbetalning
  • PayEx som leverantör av företagsfakturering
  • PayEx Allt-i-ett lösning för e-handel
  • Att använda PayEx betalterminaler i sin verksamhet
  • Att bedriva inkasso på ett modernt sätt

  • Betala på apoteket med PayEx

    PayEx startade under namnet Faktab som ett enmansföretag, och efter att man hade börjat expandera internationellt så bytte man 2006 namn till PayEx. I maj 2017 köptes bolaget upp av Swedbank. Företaget erbjuder idag, förutom olika betalningslösningar för handeln, rating och billing, reskontra- och fakturahantering, kredithantering samt inkasso. Sedan 2014 har man ett avtal med 4T AB, som är det gemensamma bolaget för Sveriges mobiloperatörer 3, Telenor, Tele2 och Telia. Avtalet innebär drift, support och utveckling av en ny mobil betaltjänst; WyWallet. WyWallet är en mobil plånbok som möjliggör för mobilanvändare att betala varor och tjänster med via mobilen, förutsatt att man har ett abonnemang hos någon av dessa operatörer. Bolaget har sedan dess, under 2015, köpt upp hela WyWallet och sköter nu även denna verksamhet som innefattar sms-köp via mobil.

    Om man som privatperson ska ha anlita Payex så är grunden att skaffa ett PayEx konto, som är en typ av elektronisk plånbok. Tjänsten är gratis att använda, man betalar en avgift på 4 % av uttagsbeloppet, som minst 25 SEK (inrikes) och 75 SEK (utrikes) när man tar ut pengar. Registrerar sig gör man via hemsidan med mailadressen som användarnamn. För att kunna använda sitt PayEx konto behöver man fylla på det med pengar från sitt bankkonto. Man kan även föra över pengar till andra användare, man anger då den summa man vill föra över samt mottagarens e-postadress. Det finns även ett så kallat Apotekskonto som man kan nyttja om man vill delbetala sina köp på apoteket. Kontot fungerar som en kontokredit och i dagsläget är de stora apotekskedjorna samt ett flertal fristående apotek anslutna.


    Betala med faktura eller delbetalning

    Förutom ett privatlån på upp till 100 000 kronor i som längst 10 år så har PayEx även ett så kallat Fiberlån. Här erbjuder de ett belopp upp till 25 000 kronor med rörlig ränta som ska användas till att investera i ett fibernät till bostaden. Man ansöker enkelt via deras hemsida och får snabbt besked om lånet har gått igenom. Vid låneansökan tas det en kreditupplysning som sedan ligger till grund för räntesättningen. Om du som privatperson handlar online, i en vanlig butik eller beställer en tjänst via din mobil så kan det hända att företaget som du handlar från har valt PayEx för att hantera deras fakturering. Du får då hem en faktura som du kan välja att betala direkt i sin helhet eller att delbetala. Om du väljer det senare alternativet kommer en uppläggningsavgift, aviavgift samt ränta att påföras.


    PayEx som leverantör av företagsfakturering

    Företag kan välja PayEx som sin faktureringsleverantör. Man sätter då upp en enkel integration mellan fakturatjänsten och företagskundens affärssystem. Kunden får också tillgång till en portal med överblick över sina fakturafodringar och reskontra, där kunden även kan göra ändringar. Man kan välja faktura med sin logotyp på papper, e-post eller elektronisk faktura. I faktureringstjänsten ingår också krav- och påminnelsehantering, inklusive avgifter och kostnader för ränta. Det finns uppenbara fördelar för ett företag att slippa hantera sina fakturor, som exempelvis att slippa resurskrävande administration, men man kan även ta lån på sina fakturor, så kallad fakturabelåning. Man belånar helt enkelt kapitalet som är bundet i obetalda fodringar och ökar på så sätt sin likviditet genom starkare finanser. Denna typ av kredit kan också anpassas till säsongssvängningar och växa i takt med ökad försäljning.


    PayEx Allt-i-ett lösning för e-handel

    PayEx erbjuder en allt-i-ett lösning för e-handel till sina kunder. Genom den har kunden möjlighet att betala med olika betal- och kontokort, direktbetalning via internetbank, faktura eller delbetalning. Vid faktura och delbetalning betalar kunden en aviavgift samt ränta, och e-handelsföretaget slipper ta kreditrisken eftersom de säljer sina fakturor. I denna lösning kan kunderna även betala med den digitala plånboken Masterpass, WyWallet via mobilen och med PayPal. Man kan också öka kundlojaliteten och försäljningen med presentkort eller ge ut klippkort och rabattkoder som kan användas både online och i fysiska butiker. Att betala med Swish fungerar också. Om kunderna har frågor finns svaren hos PayEx Kontakt. I e-handelslösningen kan man få mobilanpassad design eftersom modulen är särskilt anpassad för mobiler och surfplattor, men plattformen fungerar egentligen i alla miljöer och webbläsare. Det går att få prenumerationer eller abonnemang av betalningar med ett klick. Säkerheten är hög med ett egenutvecklat anti-bedrägeri system.


    Att använda PayEx betalterminaler i sin verksamhet

    PayEx har 3 olika typer av betalterminaler. För fysiska butiker finns den kassaintegrerade terminalen som kan integreras med samtliga kassasystem. För verksamheter som inte alltid är stationära, som exempelvis hantverkare eller budfirmor, finns fristående terminaler. Dessa använder Ethernet eller GPRS som kommunikationsmedel och kräver ingen kassaintegration. Därutöver finns det en mobil terminal där man kopplar ihop sin mobil eller surfplatta med en liten terminal till en komplett kassalösning. I en tillhörande app laddar man sedan ner sitt kassaregister. På så vis har man hela tiden betalterminalen med sig vart man än jobbar och den funkar lika bra inom- som utomhus. Denna betallösning stödjer alla typer av kortbetalningar och kan anslutas till andra affärssystem, ekonomisystem och kunddatabaser vilket ger utökade användningsområden. Med denna lösning behöver man inte heller de övriga tjänsterna som PayEx konto, fakturabetalning eller bekymra sig för ränta.


    Att bedriva inkasso på ett modernt sätt

    Att ta ett lån är enkelt i dagens samhälle och det kan vara lätt hänt att ta ett lån för mycket. Att bedriva en inkassoverksamhet kan vara bland de största utmaningar en verksamhet ställs inför, särskilt om man verkar i en helt annan bransch. Att köpa in en helhetslösning för denna hantering är en fördelaktig lösning för många företag. Det gäller både att ha rätt förhållningssätt, som kräver en del träning, och att kunna kommunicera på ett begripligt sätt. En klar fördel är om man kan kombinera detta med moderna och webbaserade tjänster. PayEx inkasso har även en klientwebb där företagskunderna kan logga in och få en översikt över sina ärenden, samt en rapportmotor. Det finns många regleringar kring hur en inkassoverksamhet ska skötas på ett korrekt sätt; bra bedömningar, rätt handläggning och att åtgärder utförs noggrant är viktigt. Som företagare vill man inte heller förlora kunden för alltid.


    FAQ

    PayEx grundades på Gotland 1972 av Max Hansson och affärsidén var att hjälpa företag med fakturering så att företagen istället kunde fokusera på verksamheten. Idag är PayEx en nordisk koncern med över 500 medarbetare i 4 länder och med huvudkontor i Visby.
    PayEx ägs av grundaren Max Hansson.
    Nej, PayEx har inga traditionella fysiska kontor som kunderna kan besöka och uträtta sina ärenden på. De kontor man har är där företaget själva är verksamma, och förutom huvudkontoret på Gotland så har man kontor belägna i Lahti, Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
    PayEx har samma öppettider som sin kundtjänst, det vill säga vardagar mellan 9 och 17. Övriga tider kan man utföra alla sina ärenden via deras app eller på deras hemsida, men det är inte förrän under kundtjänstens öppettider som åtgärderna utförs.
    När man registrerar ett konto hos PayEx så får man själva skapa sitt eget användarnamn och lösenord som man sedan använder varje gång man ska logga in. Korttransaktioner hos PayEx är krypterade med högsta möjliga säkerhet och att Swedbank står som ägare garanterar kvalitetslösningar.
    Det finns 3 olika sparformer hos PayEx och grundregeln är ganska enkel; ju längre bindningstid och ju mindre rörlighet för kunden, desto högre ränteutdelning från PayEx. Räntan ligger på mellan 0,50 % och 1,10 % och man kan sätta in upp till 900 000 kronor i som längst 2 år.
    Hos PayEx kan man låna privatlån på upp till 100 000 kronor i maximalt till 10 år. Pengarna betalas ut till ett Swedbankkonto, eller om sådant saknas, med en utbetalningsavi. Utöver detta har PayEx olika former av betalningslösningar för privatpersoner och finansieringstjänster för företag.
    PayEx privatlån tillämpar en individuell, rörlig ränta som för närvarande ligger på mellan 9,90 % och 19,90 %. Även övriga tjänster tillämpar en individuell räntesättning och dessutom tillkommer en del fasta avgifter beroende på tjänst, kreditbelopp och hur mycket man utnyttjar krediten.
    PayEx Mobil är en ny app som man använder till att betala varor och tjänster med, helt utan koppling till mobilens abonnemang. Som användare måste man ha ett PayExkonto, varifrån betalningen dras. Kontot måste naturligtvis först laddas med pengar och man kan även föra över pengar till andra PayEx Mobil-användare.
    PayEx har en bra kundtjänst med en välfylld FAQ-sektion. Här kan både privat- och företagskunder få svar på sina frågor. Man kan kontakta kundtjänsten dygnet runt via mail, men telefontiderna är vardagar mellan 9 och 17, vilket är deras öppettider.




    Kontaktuppgifter

    MyLoan har öppet
    Mån - Tor 08:00 - 17:00
    Fre 08:00 - 16:00

    Besöksadress:
    Grev Turegatan 5
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Insplanet AB
    Box 26 000
    SE-100 41 Stockholm

    Telefon:
    08 - 51 000 050

    E-post:
    info@myloan.se

    Fax:
    08-51 000 001

    Kundbetyg

    Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Följ oss på Google+

    © 2018 MyLoan. Alla rättigheter förbehållna.
    Insplanet AB - Box 26 000 - 100 41 Stockholm - Org.nr 556567-6227

    Kundtjänst: 08 - 51 000 050 Kundtjänst: 08 - 51 000 050
    Mån – Tor 08:00 – 17:00 Fre 08:00 – 16:00


    Ett annuitetslån på 100 000 kr, utan avi/uppläggningsavgifter, en återbetalningstid på 10 år med nominell exempelränta 5,65 % (rörlig ränta) ger effektiv ränta 5,80 %. Månadskostnaden blir 1 093 kr (fördelat på 120 betalningstillfällen) och totalt belopp att betala 131 125 kr. Per 2017-09-20.

    Allmänt: Räntan du kan komma att erbjudas via vår tjänst är rörlig och bestäms individuellt av våra samarbetande banker och långivare efter en kreditprövning. Erbjudna räntor (inklusive alla avgifter) varierar från lägst 2,95 % till högst 35,70 % per 2017-09-20. Den kortaste återbetalningstiden är 2 år och den längsta 15 år.